tisdag 24 maj 2011

15 grader

Skulle vara på sjukhuset idag kl 10.15. Går käpprätt åt h-e med mina morgonrutiner och jag missar spårvagns&%#&€#&#. Kommer ändå fram till hållplatsen så jag har 6 min på mig, borde hinna tänker jag och stapplar iväg. Telefonen ringer. Får för mig att det är från sjukhuset så jag svarar. Det är inte från sjukhuset utan en kvinna som ringer om några listor och jag känner att jag måste prata lite med henne. Prata i telefon utan headset hoppandes på kryckor är inte en bra kombination. När jag lägger på har jag 2,5 min kvar. Lugnt ändå, skulle ju bara en trappa upp och rakt fram i korridoren. Tar rulltrappan med krycksen för att spara lite tid (seghissar), går mkt bra. När jag kommer upp visar det sig att rakt fram i korridoren är typ en 3km lång korridor. Kommer fram helt genomsvettig precis när sjukgymnasten kommer ut och ropar efter mig.  Har problem att ställa om från stressläge till lugnt läge och spurtar före sg fram till rummet. Oj oj, ta det lite lugnt, säger hon och jag håller helt med. Ställer av mig skitkryckorna (som i vanlig ordning ramlar och för ett jädra liv) och hoppar upp på britsen. Max ställs om från -30 grader till -15 grader och sg säger att jag ska röra foten uppåt. Har inte gjort detta på exakt 4 veckor och hela kroppen (särskilt foten) säger blankt nej. För en kort stund vill jag be henne ställa tbx den på trygga sköna 30 grader igen. Tar en bra stund innan jag vågar och det är riktigt obehagligt. Ingen smärta, men stramar och drar. Skulle sen få till ett lite normalare gångmönster (mer människa, mindre faun) och jag går jättekonstigt. Har höger benet helt rakt med foten i någon dec framför vänsterbenet och försöker hålla det avståndet och hoppa fram med vänsterbenet samtidigt som jag putar bak med rumpan och inte riktigt vet när jag ska sätta i kryckorna. Fick kolla mig i spegeln, såg sjukt roligt ut. Gick så småningom bra iallafall så nu har jag och Max en ny gångstil. Lite sorgligt ändå att inte vara en faun längre. Men ändå inte.

För övrigt har jag bytt gymmiljö för en dag och körde på friskis som har gratis provapåatttränamånad tillsammans med Jane. Man får alltså inte träna gratis tillsammans med Jane hela månaden (hade ioförsig varit kul men lite jobbigt för Jane) utan vi provade på tillsammans. Kul träning. Jane är den ultimata gymkompisen, som en instruktionsvideo i styrketräning.

Dagens +: Jane ska slå Evy (från Mästarnas Mästare) i att hänga på raka armar så länge som möjligt. Evy fixade drygt fyra min. Jane fixade två idag, lätt. Jag står bredvid och tar tid och när hon lyckas tänker jag hävda att det är en coachseger.

Dagens - : En tjej trängde sig förbi mig i kön på apoteket idag. Vem tränger sig före någon på krycks? Var sugen på att fälla henne med kryckan när hon gick men hade väskan och andra kryckan under armen och hade antagligen ramlat.

Oao/ S

2 kommentarer:

  1. Hej Stina!
    Tänkte först skriva att det är himla kul å läsa om din skada men va fan... så kan jag ju inte säga. Däremot väldigt underhållande med tanke på att hela grejen är så sjukt tråkig.
    Håller tummarna för att rehaben går som den ska å att du kommer tillbaka starkare än nånsin. Tvivlar inte ens :)
    Massa kramar Camilla Schelin

    Ps en av årets utmaningar kommer ju va å göra 5 tåhävningar sen... Haha

    SvaraRadera
  2. Ha ha! Tack, va go du är, va glad jag blir. Är ju trist men man behöver ju inte göra det värre än vad det är försöker jag tänka, kan ju inte direkt göra det ogjort. Ryser bara av tanken att behöva göra en tåhävning men har ju ett bra tag på mig att ladda mentalt för det :). Hoppas allt är bra med dig och att du är laddad inför sommaren, så kul ;). Massa kramar/ S

    SvaraRadera