onsdag 8 juni 2011

Googla och Youtuba

Glider in på Mölndals sjukhus, börjar känna mig hemma där nu, hittar riktigt bra. Lite överallt ser jag hälsenesystrar/bröder nu för tiden. Känner igen dom antigen på skenan eller på gipset med foten vinklad nedåt. Men jag ser aldrig så många som när jag är på sjukhusets Ortopedmottagning, där hänger ett helt gäng! Sitter i väntrummet och den ena efter den andra hoppar in. Kommentarerna går på högvarv i huvudet. Hmmm, stackarn, gipset kvar... oj, hon var inte bra på att hoppa på kryckor, han är nog här för att ta gipset, ser skitigt ut, undrar hur hans sår läkt.. Ooo inte opererad, risky, 20% chans till reruptur till skillnad från 1% vid operation.. Eftersom jag egentligen inte skulle vara på Ortopeden nu (var ju infektionsjävulens fel) så kan man säga att jag ligger i täten. De flesta har gips eller precis fått en egen Max. Så jag sitter där och känner att jag på något sätt leder över dom som är där, rätt nöjd över det så jag reser mig upp och går ett par steg utan kryckor bara för att jag faktiskt kan till skillnad från dom med gips. Även fast jag är lite skrytig med att kunna gå på den så håller vi ihop, jag och hälsenesystrarna/ bröderna. Ger en nygipsad ett medlidsamt leende och gläds med hon som kommer ut och uppenbart precis lämnat sin Max. Iallafall så såg infektionen bra ut och mitt träningsförbud är upphävt och jag fick ställa om Max. Ställde om honom till 0 grader nu i två dagar så imorgon blir det + 7,5. Hej hej stela senan som inte alls känner sig tillräckligt lång för att gå i Max med 0 grader. Men vi töjer på så snart så!

Jag älskar att googla saker. Jag googlar allt, ord, namn på folk jag känner igen, stavningar, böcker, historiska händelser, datasupport, you name it. Jag har naturligtvis även googlat på hälsenor, googlat hälsenor så in i h-e faktiskt om jag ska vara ärlig. Testat alla olika varianter från bara hälsena till akillesruptur och rehab. På gott och ont får man ändå säga för det finns en hel massa information på nätet och rätt många källor säger emot varandra. Men jag kan inte låta bli, gillar att ha koll på läget. Precis när jag skadat mig googlade jag på Beckhams hälsena och hittade ett uttalande från läkaren som opererade honom: Han blir borta minst 3-4 månader. What!??!! Jättesnabbt ju! Blev tokladdad. Men då var jag nybörjarhälsenegooglare som inte lärt mig filtrera informationen ordentligt. Nu läser jag mest studier, inte typ artiklar från aftonbladet. Men det senaste jag börjat med i hälseneinformationssökningen är youtube. Jag har youtubat hälseneoperationer. Jag är glad att jag inte gjorde detta innan operationen för då hade jag kanske inte gått med på att vara vaken. Jag är även glad att jag inte tackade ja till att se operationen på en tv- skärm under operationen. Dom bänder ju upp halva vaden!!! Fast ändå väldigt intressant. Kul att se vad dom gjort därinne egentligen, det vill man ju veta. Hade ingen aning om att hälsenan var så bred t.ex. Ska sluta kalla den för lilla senan. Lägger in en länk på ett litet smakprov. Tror inte min operation gick till riktigt så för det ser ut som dom stärker upp senan med någon annan sena vilket oftast görs om man sliter av den igen (har googlat på det nämligen) men det ser ju antagligen ut ungefär så iallafall. Jag är helt allvarlig nu med att ni inte ska titta om ni är känsliga, för dom skär upp vaden och gräver på rätt bra därinne.. http://www.youtube.com/watch?v=2P0sr29Ryf8&feature=related. Ni får klippa ut och klistra in länken, fattar inte hur jag ska få så det går att klicka på den... Får väl googla på det...  

För övrigt mår jag rätt bra idag. Haft en risig vecka faktiskt, mått crap, men nu känns det som det börjar ordna upp sig. Skönt. Hoppas det håller i sig ett tag!

Oao/ S

2 kommentarer:

  1. Fy fan, skulle inte ha kollat på filmen, nu är jag spyfärdig och har värk i handlederna....

    SvaraRadera
  2. Dukanintebliarg, jag förvarnade faktiskt!

    SvaraRadera